8 مه 2023 - حسگرهای زیستی الکتروشیمیایی از مولکول‌های زیستی مانند آنزیم‌ها و آنتی‌بادی‌ها به عنوان گیرنده‌های زیستی استفاده می‌کنند تا مواد خاصی را در یک نمونه تشخیص ‌دهند. این تشخیص یک سیگنال الکتریکی تولید می کند که اطلاعاتی را در مورد نوع و غلظت ماده ی مورد نظر ارائه می دهد. به عنوان مثال، برای تعیین غلظت گلوکز در خون، از یک حسگر الکتروشیمیایی با آنزیمی که به طور انتخابی گلوکز را تشخیص می دهد، استفاده می شود. با این حال، این نوع سنسور معمولاً به یک الکترود اختصاصی و یک دستگاه برای کنترل واکنشی که در الکترود رخ می دهد، نیاز دارد.

در این تحقیق جدید، از سلول زیست سوخت (biofuel cell) روی یک تراشه به عنوان حسگر استفاده شد. این طراحی خلاقانه اجازه می دهد تا واکنش بین آنزیم و گلوکز بدون نیاز به دستگاه خارجی یا منبع تغذیه رخ دهد. برای اندازه گیری، چند میکرولیتر (یک میلیونیم لیتر) خون روی تراشه ریخته می شود و واکنش ادامه می یابد. سپس جریان بین دو الکترود سلول زیست سوخت برای تعیین سطح گلوکز خون اندازه گیری می شود. این اطلاعات را می توان با استفاده از دستگاه های همه منظوره مانند گوشی های هوشمند خواند. جزئیات کار این دستگاه در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

با اعمال این اصل و اصلاح آنزیم بر اساس ماده ای که قرار است اندازه گیری شود، انتظار می رود که حسگرهای یکبار مصرف با قابلیت تشخیص بیومارکرهای مختلف ساخته شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-self-driven-disposable-sensor-easy-blood.html